Paling Popular

Oktober 02, 2013

Majalah BPCP

  
Tahukah anda filem asal Tron yang dibikin pada tahun 1982 sebenarnya dirakam dengan warna hitam dan putih sahaja? Untuk menghasilkan kesan-kesan seperti apa yang dipanggil "CGI effect" hari ini mereka mewarnakan secara manual "Roll" filem ini dengan tangan menggunakan teknik yang sama seperti nak membuat cerita kartun.
Bahagian-bahagian tertentu dari filem yang dirakam dipotong dan dibuat sekurang-kurangnya 4 salinan. Salinan pertama adalah salinan hitam dan putih. Salinan kedua dimasukkan elemen warna badan. Salinan ketiga dan yang paling menonjol diletakkan warna bercahaya ataupun "Glow" dan akhir sekali dimasukkan elemen muka. Salinan salinan ini kemudian ditindihkan menjadi satu. Maka terhasillah effect cahaya macam CGI tu.


Hasil akhir
Tapi bayangkanlah, itu baru satu bahagian frame filem yang bersaiz 14 inchi, nak hasilkan pergerakan dalam filem itu kena siapkan segulung filem. Semua sekali ada kira-kira 108,000 frame. Memang rajinlah siapa yang buat kerja mewarna filem ni. Dikatakan, pihak produksi menggunakan bantuan kartunis dari Taiwan untuk menyiapkan efek filem yang berdurasi 72 minit ini.

Lihat hasil akhir melalui trailer filem ini:

Navigasi Pantas

- Copyright © Budget PCpart - Powered by BPCP Computer - Managed by Tauke Bengkel -