Paling Popular

Oktober 04, 2013

BPCP TUTORIAL (PC)


Kepada kaki tengok filem di komputer, kadangkala kalau tengok filem bahasa Inggeris adalah lebih mudah difahami jalan cerita filem tersebut sekiranya ada sarikata (Subtitle) tak kiralah dalam bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris. Tetapi, seringkali filem yang dimuat turun tidak disertakan dengan sarikata.  Dalam tutorial ini Tauke akan tunjukkan 2 cara untuk muat turun sarikata tersebut dan memaparkan pada filem yang ditonton.

CARA 1 - Menggunakan "Media Player Classic".

1. Buka perisian "Media Player Classic" anda.
(Jika belum pernah instal boleh muat-turun disini)

2. Buka atau mainkan video/filem anda. Klik butang "pause" agar anda tak terlepas sebarang adegan dalam filem itu.

3. Pergi ke File > Subtitle Database > Download. Tunggu sebentar. Tidak berapa lama kemudian segala sarikata yang bersesuaian dengan filem anda akan dipaparkan seperti gambar di bawah. (sekiranya tiada mungkin filem anda terlalu baru atau boleh cuba CARA 2 di bawah)

 4. Sekarang, pilih sarikata yang mempunyai nama file uploader yang sama seperti filem anda. Sebagai contoh di dalam gambar di atas, nama file filem yang hendak ditonton tauke ialah "Europa.Report.2013.720p.BluRay.x264.YIFY", jadi filem ini diupload oleh YIFY, jadi pilih sarikata yang mempunyai nama file YIFY. 
Sekiranya keliru atau tidak ada sarikata dengan nama uploader filem tersebut anda boleh teka sahaja mana-mana yang mungkin betul asalkan bahasanya adalah Inggeris atau bahasa pilihan anda. Tetapi kemungkinan "timing" sarikata itu mungkin lari seperti terlalu lambat atau terlalu cepat sekiranya bukan uploader yang sama. Bergantung pada nasib.
Hasilnya adalah seperti gambar di bawah:

CARA 2 - Muat turun sarikata di Subscence.com

Cara ini agak sukar kalau tak biasa tetapi mudah dipelajari. Dengan cara ini sarikata yang dimuat turun boleh dimainkan dengan kebanyakkan pemain/perisian video.

1. Mula-mula layari laman Subscence.com disini.

2. Di ruang "Subtitle Search" taip judul filem anda. Kemudian klik butang Subtitle Search.

3. Keputusan carian akan dipaparkan. Selalunya keputusan yang paling tepat adalah dibawah tajuk "Exact". Dalam gambar memang paling tepat untuk sarikat yang tauke cari "Europa Report (2013)" kerana filem itu dikeluarkan pada tahun 2013. Klik pada judul yang anda rasakan paling tepat itu.


4. Sekarang, pilih sarikata yang mempunyai nama yang sama atau hampir sama dengan file anda. Lebih-lebih lagi nama uploader filem itu. Sebgai contoh  nama file filem yang hendak ditonton tauke ialah "Europa.Report.2013.720p.BluRay.x264.YIFY", jadi filem ini diupload oleh YIFY, jadi pilih sarikata yang mempunyai nama file YIFY.
5. Butang "Download" akan dipaparkan. Klik pada butang tersebut.

6. Sekarang buka lokasi file yang anda muat turun tadi. File yang dimuat turun itu biasanya format .zip. "Copy" file tersebut. Kemudian pindah file itu ke dalam folder yang sama dengan filem anda.

7. Extract file .zip tadi dan satu file dengan extention .srt akan dipaparkan. File tersebut adalah sarikata filem tersebut.

8. Pastikan nama file sarikata itu sama dengan file anda kecuali extention (.srt) dibelakangnya. Jangan padam .srt itu. Sekiranya sama cuba buka dengan pemain video anda. Sarikata akan dipaparkan.

* Jika tidak  dipaparkan kemungkinan nama file sarikata anda tidak sama dengan file filem anda seperti gambar di bawah. Tukar nama file sarikata anda supaya sama  dengan file anda dengan cara "Rename".

 Nama file sarikata dan video anda kini sama. Cuba cuba buka dengan pemain video anda.
* Sekiranya sarikata masih lagi tidak dipaparkan, kemungkinan besar anda tidak Install codec untuk subtitle pada kumputer anda. Boleh install disini.

Navigasi Pantas

- Copyright © Budget PCpart - Powered by BPCP Computer - Managed by Tauke Bengkel -