Paling Popular

Januari 24, 2012

DARI BENGKEL TAUKE


Laptop model Dell N4010 adalah antara model yang kena fikir dua kali kalau nak membelinya. Memang designnya cantik dan tauke yakin ketahanan laptop Dell ni tapi model N4010 agak mengecewakan sebab menjadi masalah besar pula bila nak menukar hard disknya andainya rosak atau kita nak "Upgrade". Mana taknya, tiada bukaan di bahagian bawah tempat hard disk tu ditempatkan. Untuk menukar hard disknya yang terletak di bawah mainboard tu kena buka terus semua, dengan erti kata lain overhaul terus. Apa..daa.. (Baca selanjutnya untuk lihat proses overhaul tu)

Laptop ni adik tauke yang punya. Hard disk dia penuh "bad cluster", katanya sebab pernah jatuh hari tu. Kebetulan ada hard disk spare tak guna. Tauke pun tolonglah tukarkan hardisk tu. Tapi yang mengejutkan, setelah lama membelek-belek laptop ni, tauke tak jumpa pun bukaan untuk tukar hard disk tu. Yang ada tempat nak tukar RAM. Tauke pun buatlah survey di internet. Rupa-rupanya model ni memang tak ada bukaan untuk tukar hard disk tu.


Kalau nak tukar hard disk, kena buka semua. Kena keluarkan semua skru yang ada, buka keyboard, bracket, dan akhir sekali buka mainboard barulah jumpa hard disk tu.

Hard Disk ada bawah mainboard tu.

Tapi nasib baik model dell ni bagi tauke sangatlah mudah kalau nak di Overhaulkan. Tak seperti model lain, kebanyakkan skrunya bersaiz standard jadi tak adalah masalah tersalah skru sampai "loose". Selain itu, segala komponen seperti mainboard, kipas dan sebagainya dipasang agar mudah untuk diselenggara. Nasib baik tak sesukar yang disangka.

Proses tukar hard disk berjaya!

Tapi sebaiknya Dell kenalah letak bukaan untuk hard disk, barulah senang orang nak selenggara. Disebabkan ini markah untuk model Dell ni tauke tolak 50 markah daripada seratus. Siapa yang nak beli model ini perlu pertimbangkan dulu masalah tiada bukaan untuk hard disk ni. Andai kata korang nak repair sendiri laptop ini boleh muat turun manualnya disini atau kunjungi Facebook Pagenya disini.

p/s - Tauke hanya mengambil masa 1 jam 20 minit overhaul laptop ini. Dahsyat tak? Hehe..

Navigasi Pantas

- Copyright © Budget PCpart - Powered by BPCP Computer - Managed by Tauke Bengkel -