Paling Popular

Julai 16, 2011

MAJALAH BPCP

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan ancaman penggodam yang mengganas menggodam laman-laman sesawang yang mengandungi maklumat berprofili tinggi juga mampu mengancam keselamatan sesebuah negara. Terbaru, sekupulan penggodam yang menggelarkan diri mereka "LulzSez" (Berbelit lidah Tauke menyebutnya) telah mencuri maklumat-matlumat kad kredit pengguna PlayStation 3, dan turut menceroboh laman web sulit kerajaan Amerika Syarikat. Laman sesawang di negara kita juga tidak terlepas dengan ancaman tersebut apabila terdapat laman web penting negara kita telah diceroboh oleh mereka yang tidak berkenaan. 

Dalam surat khabar Utusan Malaysia hari yang bertajuk "Insiden keselamatan siber meningkat 147%" ini melaporkan, antara ancaman utama pengguna internet di Malaysia ialah aktiviti mencuri maklumat akaun pengguna adalah sangat berleluasa. Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia, Datuk Husin Jazri berkata, daripada 2,820 kes penipuan siber yang dilaporkan tahun ini, kes 'phishing' iaitu percubaan untuk mendapatkan maklumat sensitif seperti nama pengguna, kata laluan dan data kad kredit dengan menyamar sebagai entiti sah dalam komunikasi elektronik mencatat jumlah kes paling tinggi. Pada pandangan Tauke, antara penyumbang kepada peningkatan ini adalah kerana peningkatan pengguna perbankan Internet, yang mana "online Banking" ini sangat mudah tetapi kesedaran penggunanya berkenaan langkah-langkah keselamatan penting yang perlu diambil apabila menggunakannya masih kurang. Inisiatif dari CyberSecurity Malaysia mereka telah membangunkan aplikasi 'DontPhishMe' untuk melindungi pengguna siber daripada ancaman perkhidmatan perbankan Internet terutama 'phishing'. Dapatkan 'DontPhishMe' ini disini:- DontPhishMe

Pada pandangan Tauke juga, macam mana selamat atau kebal sekalipun laman sesawang kita, penggodam-penggodam ini akan sentiasa pandai mencari ruang dan peluang yang ada. Lagipun Internet ini pun ciptaan manusia sendiri yang tiada jaminan kesempurnaanya 100 peratus. Mesti ada kelemahan tertentu.

Navigasi Pantas

- Copyright © Budget PCpart - Powered by BPCP Computer - Managed by Tauke Bengkel -