Paling Popular

Julai 27, 2011

NOTEBOOK BAJET
* Panduan untuk memilih notebook
dengan budget RM1,800 ke bawah.


Harga: RM 1549*
*Tauke survey di Lowyat Plaza
 


Spesifikasi:
  • Processor Intel Dual Core i3 2.1Ghz
  • Memori 2GB DDR3 SDRAM
  • Pemacu Keras 500GB Serial ATA ( 5400rpm )
  • Video Grafik Intel® HD
  • Pemacu Optik Tray-load DVD+/-RW
  • Skrin 14.0" HD WLED True-Life ( 1366 x 768 )
  • 1.3MP Integrated Webcam with built-in analogue microphone
  • Combo Dell Wireless Card 802.11b/g/n, BT3.0+HS
  • 3 port USB 2.0, port HDMI dan VGA, dan port Ethernet / RJ45
Disarankan untuk:
  • Simple Game, Office, Internet, Video, Audio

Review Tauke:
Dell telah melancarkan model yang dikategorikan sebagai notebook Low-End/Bajet/Murah iaitu Inspiron 14" N4050. Jadi berbaloikah anda membeli notebook ini dengan harga yang murah dan mampu milik iaitu RM 1,549? Baca review tauke.

Model ini sebenarnya didatangkan dengan tiga siri processor iaitu Intel dual core 2.0Ghz (RM1,349), Intel i3 2.1Ghz (RM1,549) dan Intel i5 2.3Ghz(RM1,899). Tetapi memilih serta mencadangkan siri Intel i3 2.1Ghz kepada anda. Kalau murah sangat pasti banyak kekurangan dan tauke tidak review model i5 tu sebab dah lebih dari target harga budget yang tauke set kat review ini (RM1,800 ke bawah).

Dengan processor generasi keduannya iaitu Intel® Core i, notebook ini sesuai dan kelajuannya sangat memadai untuk kegunaan asas untuk sesebuah notebook seperti membuat tugasan pejabat/universiti/sekolah, melayari internet, menonton video atau mendengar lagu kesukaan. Antara kelebihan notebook ini, ia mempunyai "shortcut" untuk memainkan lagu atau video serta melihat gambar. Dari segi stail dan designnya, tauke tertarik dengan designnya yang kemas dan menarik. Notebook ini didatangkan dengan dua warna iaitu merah epal dan hitam. Saiz LED screennya ialah 14", tidak terlalu kecil untuk tauke. Best jugak kalau nak tengok video. Perbezaan antara siri i3 dan i5 selain dari processornya ialah model i5 didatangkan dengan grafik AMD Radeon HD6470. Membolehkan korang buat perkara yang melibatkan 3D seperti game atau reka bentuk grafik. Ini untuk yang ada duit lebih boleh la beli. Berat keseluruhan model ini ialah 2.2kg. Agak ringan juga. Baterinya adalah bateri standard 6 sel Jadi boleh bertahan dengan kapsiti penuh selama 3-4 jam.

Daripada kebanyakan notebook yang pernah Tauke beli atau tolong belikan untuk kawan, model Dell adalah yang paling tauke percaya dari segi kualiti atau ketahanannya. Selain daripada itu jaminan warrantynya iaitu "on site warranty" adalah sangat menarik. Sekiranya notebook atau product Dell anda rosak wakil dari syarikat Dell boleh ke rumah anda untu membaikinya tanpa sebarang bayaran selagi dalam warranty tersebut. Notebook ini didatangkan dengan 1 tahun "on site warranty". Mengikut pengalaman tauke, harga notebook dari Dell sekiranya dibeli secara online adalah sedikit mahal dan aksesori lain seperti beg dan mouse dikenakan bayaran berasingan. Tetapi, sekiranya pergi terus ke pusat jualannya seperti di Low Yat Plaza atau Mid Valley aksesori ini diberikan percuma. Jadi tauke nasihatkan beli terus di situ.

* Harga yang dipaparkan adalah merujuk kepada tinjauan yang dijalankan tauke di Low Yat Plaza, Kuala Lumpur. Tauke sarankan untuk menggunakan OS percuma seperti Ubuntu untuk mendapatkan harga tersebut.

Navigasi Pantas

- Copyright © Budget PCpart - Powered by BPCP Computer - Managed by Tauke Bengkel -