Paling Popular

Julai 09, 2010


Walau seteguh dan secanggih maner atau ribuan ringgit harga laptop anda.. namun bila sampai masa.. dia akan buat perangai jugak (rosak la tu..). Kalau tak hardware rosak, software kiter pun boleh rosak... Biasak la tu.. takder benda yang kekal kat dunia ni.. So, apa yang boleh kita lakukan adalah cuba untuk mengelak dari Laptop kita buat perangai terlalu cepat.

Berikut merupakan tip-tips yang kita boleh ikut supaya jangkahayat laptop kita tu boleh mencapai sepanjang hayat:

1. Elakkan dari terkena air atau bendalir yang merupakan konduktor elektrik.
Komponen laptop adalah terdiri daripada pelbagai komponen elektronik yang sensitif. Sekiranya terkena air ia boleh mengakibatkan litar pintas terjadi.

2. Jauhkan dari makanan
Memang menjadi kebiasaan, kadang-kadang kita suka makan bila menghadap laptop kita. Tanpa kita sedari sisa-sisa makanan yang terlebih dari mulut kita akan jatuh terutama di celah-celah papan kekunci kita seterusnya mengakibatkan papan kekunci kita rosak. Lebih teruk lagi sisa makanan itu merosakkan litar utama laptop kita.

3. Memastikan tangan bersih sebelum menggunakan laptop
Dah makan basuhlah tangan...ungkapan yang biasa kita dengar. Nak guna laptop pun kita kena pastikan tangan kita bersih. Kekotoran yang ada pada tangan kita boleh menyebabkan perabti seperti Touch Pad kita rosak. Kebanyakkan laptop juga mempunyai lapisan/coating supaya laptop kita lebih cantik. Tetapi lapisan tersebut sebenarnya adalah mudah calar dan cap jari kita mudah melekat. Sebab itu sebaikknya kita bersihkan tangan kita.

4. Memastikan keselamatan Skrin LCD
Bila kita nak tutup/lipat LCD skrin kita adalah lebih baik sekirnya kita pastikan tidak ada benda-benda kecil seperti pensil, ear phone dsb tertinggal atas keyboard. Silap hari bulan LCD skrin kita boleh retak atau berkerepot macam dalam gambar bawah.


5. Memegang dan mengangkat laptop pada bahagian bawah, jangan pegang pada LCD skrin.
Jangan sesekali menggerakkan atau mengangkat laptop kita dengan memegang pada bahagian LCD atau mengheret laptop kita. Ini boleh menyebabkan LCD kita mudah rosak atau bahagian-bahagian sesendi (hinges) pun rosak..Biasalakan.. nak angkat malas..

6. Jangan tarik wayar bekalan kuasa (Power Cord)
Masalah karan(elektrik) tak detect memang biasa terjadi. Antara penyebab utama ini terjadi kebiasaanya disebabkan wayar bekalan kuasa kita bermasalah.

7. Sentiasa berhati-hati menggunakan komponen yang sensitif seperti tray LCD.
Disebabkan Laptop merupakan peranti mudah alih, oleh itu ia direkacipta dengan memuatkan komponen-komponen yang kecil, ringan dan mudahalih. Namun komponen-komponen tersebut adalah sensitif dan mudah rosak jika tidak dikendalikan dengan betul. Sebagai contoh tray pada pemacu CD. Pengesan optiknya adalah terdedah dan boleh dilihat dan rasa. Traynya juga mudah rosak jika tidak dikendalikan dengan berhati-hati.

8. Jangan memasukkan peralatan mudah alih pada tempah yang salah.
Laptop hari ini didatangkan dengan pelbagai port bagi membolehkan peranti mudah alih dipasang seperti USB, HDMI, Memory card dsb. Berhati-hati supaya tidak memasukkan peranti-peranti tersebut di tempat yang salah. Kesilapan boleh mengakibatkan peralatan yang disambung rosak atau laptop kita rosak.

9. Jangan tinggalkan laptop dalam kereta.
Dalam matapelajaran sains dulu ada menceritakan, kalau nak cuba rasa kesan rumah hijau boleh cuba duduk dalam kereta tanpa penghawa dingin dan tingkap ditutup rapat pada waktu matahari tegak di atas kepala. Panas kan? Suhu meningkat secara drastik adalah merbahaya kepada laptop anda. Ellakan dari meninggalkannya dalam kereta. Orang pun boleh pecah kereta kalau tahu ada laptop.

10. Bersihkan kipas dan saluran udara.
Gunakan berus gigi lama yang dah tak pakai (banyak duit yang baru pun takper) untuk membersihkan kipas dan saluran udara pada laptop anda. Di bahagian bawah laptop anda terdapat biasanya sebuah kipas untuk menyejukkan Processor anda dan lubang angin untuk pengaliran udara. Habuk mudah terlekat pada kedua-dua bahagian ini.

11. Pastikan beg laptop anda sesuai .
Beg laptop yang lebih besar daripada laptop anda boleh menyebabkan Laptop anda bergegar semasa dibawa. Gunakan saiz yang betul-betul sesuai dengan laptop. Hari ini kebanyakkan beg laptop yang dijual mempunyai selaput tebat yang boleh menyerap gegaran.

12. Gunakan laptop di tempat pengaliran udara lancar.
Macam komputer biasa jugak, laptop memerlukan pengaliran udara yang lancar untuk menyejukkan komponen dalamannya yang menjadi panas akibat kesan aruhan elektrik dan elektromagnet. oleh itu gunakan laptop anda di kawasan yang terbuka. Kalau ada tingkap, bukalah tingkap. Kalau malam-malam nyamuk masuk tutup le balik..

Kes laptop rosak ni dah beraper kali dah jadi kat saya.. Last-last fed-up dah tak nak pakai laptop dah.. Kalo nak repair laptop ni biasernyer memang mahal... Kalau ada masa saya akan ceritakan pengalaman sebenar repair laptop ni dalam blog akan datang...-tauke bengkel

One Response so far.

  1. Hisham says:

    or buy yourself a business grade laptop.... ha ha

Navigasi Pantas

- Copyright © Budget PCpart - Powered by BPCP Computer - Managed by Tauke Bengkel -